EFRA Euro Offroad 1/8 Euro A 2019 in Italien – Finalreport

Ein aufregender Finaltag auf dem Ongaroring begann zunächst mit vielversprechendem Wetter ohne Wolken am Himmel und strahlendem Sonnenschein, wie wir es in diesem wunderschönen
Teil Italiens gewohnt sind. Aber die drohende Bedrohung durch den Regens war nie weit weg! Der Zeitplan war bereits von den Veranstaltern so geplant worden, um das problematische Wetter für den Nachmittag zu berücksichtigen. Es gab keinen vollständigen Zeitplan für die Läufe, da viele der aufsteigenden Finals am Vortag stattfanden. Der Freitag endete trotzdem mit einem regnerischen Viertelfinale, was zum Glück noch beendet werden konnte. Am Samstag ging es mit dem letzten Viertelfinale los und in den beiden Halbfinals setzten sich Davide Ongaro und Riccardo Berton durch.



In einem aufregenden Last Chance Finale konnte sich Burak Kilic auf den 13. Platz für das Finale qualifizieren. An der Spitze der Startaufstellung im Finale standen Ongaro von Berton vor zwei zweimaligen Europameistern mit Elliott Boots, und David Ronnefalk in der Startaufstellung und Regen kündigte sich an. Als das Finale begann, behielt Ongaro die Führung und es schien, als könne Ongaro sich nicht von Verfolger Berton und Ronnefalk absetzen, als der junge Italiener einen Fehler machte. Plötzlich nach kleineren Fehlern übernahm Ronnefalk die Führung vor Ongaro und Berton, Ronnefalk konnte länger fahren und es sah zeitweise so aus, als ob er gewinnen könne. Dann begann der Regenschauer und alle Fahrer hatten mit der schwierigen Streckenbedingungen zu kämpfen. Die Strecke wurde immer feuchter und es bildeten sich an einigen Stellen Wasserlachen. Der Abstand wechselte, wie auch die Führung durch die unterschiedlichen Boxenstrategien. Dann kam es zum Drama bei Ongaro, der durch ein „Motor aus“ in die Box musste. Ärgerlich für den amtierenden Weltmeister, der in den letzten 2 Jahre in Folge TQ war und erneut die Europameisterschaft verlieren würde. Als nächstes kam es zu einem spannenden Katz- und Mauskampf zwischen Ronnefalk und Berton, bei dem die Führung weiter wechselte, was an den unterschiedlichen Tankstrategien lag. Die wechselnden Bedingungen auf der Strecke machten den Kampf nicht einfach. Doch als der Regen aufhörte und die Sonne wieder schien, wurde die Strecke wieder besser. Ein wirklich spannendes Finale, bei dem alles möglich war – Riccardo Berton holte sich nach 45 Minuten mit nur 0,4 Sekunden Vorsprung den Sieg von Ronnefalk, der nur wenige Runden zuvor in einem tollen Überholmanöver die Führung übernommen hatte. Ein fantastischer 3. Platz hinter Ricardo und David ging an den jungen Burak Kilic, der sich von P13 hochgearbeitet hatte!



Das Finale forderte seinen Tribut, da eine Reihe von Fahrern, wie Ongaro, Batlle und sogar der dreifache EFRA-Champion Reno Savoya am Ende ausfielen. Kurz nach dem Finale kam es zu einem 2-stündigen heftigen Regenschauer, der den Organisatoren recht gab, den Zeitplan für das Rennen vorzuziehen. Herzlichen Glückwunsch an Mauro und alle Mitarbeiter des Ongaroring, die eine Veranstaltung organisiert haben, an die wir uns noch viele Jahre erinnern werden!

Endergebnis
  1. Berton, Riccardo – Kyosho
  2. Ronnefalk, David – HB
  3. Kilic, Burak U17 – Agama
  4. Savoya, Renaud – Losi
  5. Canas Juan Carlos U17
  6. Boots, Elliott – Sworkz
  7. Baldo, Bryan – Kyosho
  8. Ravaglia, Marco  U17
  9. Batlle Robert – Mugen
  10. Figueiredo, João
  11. Ongaro, Davide – Asso
  12. Baruffolo Marco
  13. Polito dal Bello Mattia U17


Originale Version

A thrilling finals day at the Ongaroring initially started with what looked like promising weather with not a cloud in the sky and beautiful sunshine, the kind of weather we have become accustomed to in this wonderful part of Italy. But, the threat of rain was never far away!

The schedule had already been preplanned by the organisers to account for problematic weather in the afternoon so not a full schedule of finals, with many taking place on the previous day, nevertheless we had a rained off quarter-final from the previous evening, plus 40+ as a build up to the semifinals.

We then had 2 great semi finals that resulted in wins for Davide Ongaro and Riccardo Berton and the ever exciting Last Chance Qualifier that saw young Berak Kilic bump up to start on 13th place. At the front end of the grid we had Ongaro, from Berton from 2 twice European champions Elliott Boots and David Ronnefalk – so we were surely in for a thrilling 45 minutes, and with a few light rain drops in the air – little did we know!
As the final got underway, Ongaro surged ahead looking as strong and confident as we expected, but as the laps approached double digits it seemed Ongaro just couldn’t pull away from the chasing Berton and Ronnefalk and as the young Italian made a mistake the experienced Swede became the main chaser. Then, after mistakes from both Ongaro and Berton, Ronnefalk who had been up until now, decidedly off-colour, took a good lead. This combined with a longer fuel strategy left him at times looking like a strong candidate for the win.

However much more drama was set to unfold, as after a few minutes, heavy rain drops began to fall and the drivers started to experience increasingly adverse conditions as the track continued to get wetter and wetter with pools of water forming in places… during this time we saw the lead change many times, mostly with Ronnefalk, but also with Ongaro and Berton spending time out front as the different pit strategies worked their way through. Then major drama struck at the 25 minute mark as Davide flamed out! At this point we knew, the man who TQ’d the last 2 years in a row would once again have the European Championship slip from his clutches.
Next a frantic cat and mouse battle between Ronnefalk and Berton ensued with the lead continuing to change as the two teams fuel strategies continued to play out. But even more so the changing conditions affected the different set ups and driving styles, as the dry, dusty low grip track became a sticky, muddy affair where at times the cars were so covered in mud it was hard to tell them apart!

But, as the rain stopped and the hot sun once again shone, the track started to return to something more like its original form and as the cars cleaned themselves off, the drivers also really started to demonstrate their talent to the excited crowd

A truly nail biting final that had everything going for it – went right down to the wire with Riccardo Berton claiming the win by just 0.4 of a second after 45 minutes, from Ronnefalk who had been leading just a few laps earlier, before a stunning overtake by the young Italian!

Also, a fantastic 3rd place behind Ricardo and David goes to young Burak Kilic, who worked his way up from P13!
The final really took its toll with a number of drivers not making the full trip, not only Ongaro but also Batlle and even 3 time EFRA champion Reno Savoya – who made some convincing moves for the podium – dropped down by the end.

Shortly after the final the heavens truly opened with a torrential downpour lasting 2 hours, really justifying the organisers moves to bring races forward and schedule an early finish with a full and fantastic main final in the books.

Congratulations to Mauro and all the staff at the Ongaroring for putting on an event that will be remembered fondly for many years to come!
1 Berton Riccardo
2 Ronnefalk David
3 Kilic Burak U17
4 Savoya Renaud
5 Canas Juan carlos U17
6 Boots Elliott
7 Baldo Bryan
8 Ravaglia Marco U17
9 Batlle Robert
10 Figueiredo João
11 Ongaro Davide
12 Baruffolo Marco
13 Polito dal bello Mattia U17

Quelle: EFRA

Weitere Links

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