XRAY XB4`16 – Das Fahrzeug des Weltmeisters in Details

Bruno Coelho teilt mit Euch nun alle Teile, die er in seinem XB4`16 bei dem Gewinn der IFMAR-Weltmeisterschaft verwendete. Dazu erklärt er auch, welche Tuning- / Optionsteile er einsetzt und vor allem auch warum. Dabei geht er auf die Wirkung der Teile in dem XB4 ein. Hier unter dem Bild findet ihr eine nicht wörtlich ins deutsche übersetzte Version (Sorry, wenn nicht immer alles in korrekte deutsche übersetzt wurde) der englischen Version. Diese ist am Ende des Beitrags zu finden.

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Bruno Coehlo: „Hier ist die Liste aller Tuningteile, die ich in meinem XB4’16 in Japan bei der Weltmeisterschaft und den letzten Rennen (einschließlich EOS) fuhr. Wenn ihr euer Auto in der gleichen Konfiguration fahren möchtet, dann lest welche XRAY-Options- Teile ich fahre und wie sie euch weiterbringen „

Diese Teile helfen das Auto sanft zu beschleunigen und geben ein verbessertes Fahrgefühl bei Sprüngen.

Ich benutze diesen Teil zur Sicherung der Antriebswellen; es ist ein „must have“ Optionsteil.

Seit ich die Graphit Fahrwerksteile ausprobiert hatte, habe ich keine anderen mehr verwendet. Die Graphitteile erlauben Sie mir, höhere Kurvengeschwindigkeit zu erreichen, das Auto ist stabiler und leichter zu kontrollieren. 

Da ich in der Regel auf Strecken mit viel Griff fahre, kann ich diesen Stabi empfehlen. Jedoch ist die Wahl des richtigen Stabis abhängig von den Streckenbedingungen. Deshalb empfehle ich, einen kompletten Stabilisatorsatz zu haben, um den richtigen Stabi (weich bis hart) einbauen zu können, falls dies erforderlich ist.

Die Alu-Pfosten verleihen dem Fahrzeug mehr Stabilität und eine bessere Traktion in den Kurven. Diese sind „must have“ Teile für Strecken mit viel Griff.

Die Off-Set-Radmitnehmer machen das Auto breiter und stabiler. Die Off-Set-Radmitnehmer lassen sich einfach wechseln. Achtet darauf, den gesamten Bereich der Offset-Radmitnehmer zu haben, so dass ihr experimentieren könnt, die richtige Spurbreite zu finden, die am besten funktioniert.

Ich benutze immer die Alu C-Hubs bei hoher Traktion (Viel Griff), da das Auto einfacher zu fahren ist und ich höhere Geschwindigkeiten erreiche.

Diese Chassisverstrebung verstärkt das Chassis und macht es weniger flexibel. Es lenkt damit besser.

Mit den verschiedenen Ackermann Positionen an der Alu-Lenkplatte könnt ihr die Lenkeigenschaften nach euren Wünschen anpassen (Ackermann-Geometrie). Mit der Alu-Lenkplatte kann ich das Lenkverhalten für die Kurven und Schikanen besser einstellen.

Ich mag dieses kleine Kohlefaserteil. Dadurch hat das Auto vorne ein wenig mehr Traktion.

Seit dem ersten Tag, als ich die ECS getestet habe, verwende ich diese nur noch. Diese Doppelgelenkwellen bieten einen vibrationsfreien Lauf, weniger Reibung und Verschleiß beim Einlenken und beim durchfahren von Kurven. Ich kann diese Teile absolut empfehlen.

Ich empfehle dieses Teil für alle. Damit unerwünschter Flex verhindert und dies würde ein wenig mehr Traktion bringen.

Ich empfehle diese leichte Karosserie vor allem bei Strecken mit viel Traktion. Aber Vorsicht, die Standard Karosserie ist haltbarer.

Und das ist es, was Bruno in seinem XB4 verwendet. Wenn ihr Hilfe benötigt, dann sprecht ihn auf den Rennen an. Folgt oder kontaktiert ihn entweder bei den Rennen oder online. Er ist online aktiv und beantwortet Fragen auf:
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Und natürlich könnt ihr Bruno auf seinen Social-Media-Seiten folgen:
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Original Version – English:

Bruno Coelho shares with you all the details about his XB4 he used to win the World Championship as well explains which option parts he uses and what effect they have.

„Here is list of all option parts I have used on my XB4’16 in Japan to win the World Championship, and in this configuration I ran all the races since that (including the last EOS which I was able to win as well). If you want to run a car in the same configuration as mine, check out these XRAY option parts and how they can help you.“

335030 – Steel Diff Gears http://bit.ly/1LWKZoz

335080 – Diff Pins http://bit.ly/1QVsQPg

These parts help the car to accelerate more smoothly and give an improved feeling when you hit the throttle after landing jumps.

365471-K – Alu Drive Shaft Safety Collar http://bit.ly/1TrwOQs

I use this part to maximize safety; it is a “must have” option part.

363111-G – Graphite Arm Rear Right http://bit.ly/1oRM8bD

363121-G – Graphite Arm Rear Left http://bit.ly/24Dv4XH

362112-G – Graphite Arm Front http://bit.ly/1p1r17h

Ever since I tried the graphite suspension parts, I have never used anything else. The graphite parts allow me to attain maximum cornering speed, and they make the car much more stable and easier to control. But be aware… if you crash a lot, the hard composite arms will be better for you as they last longer with harder impacts.

362478 – Anti-Roll Bar 1.8mm http://bit.ly/21JLStB

Since I usually run in high-traction conditions, I use usually use this anti-roll bar. However, depending on the track conditions I may choose either a stiffer or softer bar. So I suggest getting a full set of the anti-roll bars to adjust the set-up as necessary.

363351 – Alu Rear Upright Right http://bit.ly/1TaLIKe

363352 – Alu Rear Upright Left http://bit.ly/1poXxjz

The alu uprights are not only stronger but they add stability of the car and improve the rotation of the car in corners. These are “must have” parts for high-traction conditions.

365356 – Alu Wheel Hub 12mm – Offset +1.50mm http://bit.ly/1L6tOG1

365357 – Alu Wheel Hub 12mm – Offset +2.25mm http://bit.ly/1QnpEbH

The off-set wheel hubs make the car more wider and more stable, but I change the offset as necessary depending on track conditions. Make sure to have the entire range of offset wheel hubs so you can experiment, and find which ones work best for your track.

362234 – Alu C-hub 12° Right http://bit.ly/1RK7ukY

362244 – Alu C-hub 12° Left http://bit.ly/1RselwP

I always use the alu C-hubs in high-traction conditions to make the car easier to drive and get higher speeds into corners.

361178 – Graphite Rear Chassis Brace 2.2mm http://bit.ly/1RK7C3L

This chassis brace reinforces the chassis and makes the flex stiffer, which helps the car rotate faster in corners.

362573 – Alu Steering Plate http://bit.ly/1Y58Rx6

With the various Ackermann positions on the alu steering plate, you can adjust the steering characteristics to your liking. With the alu steering plate, I feel the car is more precise going into corners and chicanes.

362580  – Graphite Steering Brace 2.0mm http://bit.ly/1Y58X81

I like this small graphite piece as it makes the front of the car a little bit more flexible, and the car generates a bit more frontward traction.

365200 – ECS Front Drive Shaft 81mm http://bit.ly/1LWLdf9

Ever since the first day I tested the ECS drive shafts for the XB4, I use them all the time for all track conditions. The vibration-free operation of the drive shafts and the equalized cornering speed makes driving through the corners so much smoother as if the car drives itself. This is one of my favourite option parts, and I recommend it to everyone for all different traction conditions.

366220 – Independent Servo Mount http://bit.ly/1QO6wku

I recommend this part to everyone, regardless of the track conditions you run in. The independent servo mount ensures there is no unwanted flex from the servo, and the increase flex gives a little bit more traction.

369704 – XRAY XB4 Body Lightweight http://bit.ly/1TSBEFX

I strongly recommend this lighter body, as it makes the car roll less in high-traction conditions. However, it is only better if you do not crash too much; if you still crash a lot, the standard body will last much longer for you.

And that’s it. I hope I have helped you with sharing my current XB4 configuration and remember if you need any help please do not hesitate to contact me either at the races or online. I am active and answer questions at:

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Quelle: Teamxray