Es gibt neben den klassisch bekannten RC Rennen speziell in den USA noch weitere Events, bei denen sich die Fahrer im RC Car Racing messen. Dazu zählen die Dragstar und Oval Events. Diese erfreuen sich dort großer Beliebtheit. Der ein und andere wird nun denken, die Amis sind verrückt. Einmal wird nur geradeaus gefahren und beim Zweiten geht es nur im Oval um mit Modellautos im „Kreis“ zu fahren. Auf den ersten Blick mag das sein, jedoch haben beide Varianten ihren speziellen Reiz. Beim Dragster Racing muss man die Power erst einmal auf die Strecke bekommen, eine schnelle Reaktionszeit haben und dann nicht in schlingern geraten. Der Grad zwischen einen super Lauf und einem Abflug ist ziemlich schmal.
Beim Oval Racing ist der Racing Charakter größer. Mehrere Fahrer bestreiten ihr Rennen gegeneinander und gestartet wird meist im fliegenden Start. Die Fahrzeit hängt vom Event ab. Zum Beispiel beim 2nd Annual Wild West Shootout auf dem Ron Jon Raceway betrug diese 4 Minuten für alle Klassen. Training, Vorläufe und Finals, so wir bei den RC-Car Rennen üblich, läuft ein Rennen ab.
Die Ergebnisse vom Rennen findet ihr hier: –Zu den Ergebnissen–
Als Untergrund ist nahezu alles erlaubt, egal ob Asphalt oder Lehm. Die Bedingungen sind für alle gleich. Betrachtet man die Dirt Oval Community in den USA wird klar, Dirt bedeutet „Schmutz“, also ist Asphalt tabu. Dies macht den Streckenbau relativ einfach. Eine ebene Lehmfläche als Oval gebaut reicht dafür aus, wie ihr auf dem Ron Jon Raceway im Video sehen können.
Welche Fahrzeugklasse es beim Rennen gab, habe ich mit dem Reglement hier aufgeführt. Wer sich mehr mit der Materie beschäftigen möchte, der sollte auf folgenden Seiten nachlesen. Dort findet ihr mehr Strecken, Information, das Reglement, Bilder und vieles mehr zu den Fahrzeugen:
- Ron Jon Raceway
- Dirt Oval Homepage
- 2021 Chili Bowl in TULSA – Oval-Rennen in den USA
- JConcepts Spring Dirt Oval Nationals 2019
- Dirt Oval beim RC Chili Bowl in der Mustang Arena
Übrigens gibt es das Wild West Shootout im Original. Hier findet ihr mehr dazu: https://www.wildwestshootout.net/
Reglement von 2nd Annual Wild West Shootout auf dem Ron Jon Raceway:
Bomber/ Buggy Late Model
Chassis:
– Any OEM based off-road 1/10 scale 2wd buggy.
– No aftermarket chassis
– Adjustable rear arms not permitted.
– Big bore shocks allowed
Electronics:
– Blinky ESC
– 17.5t motor must be ROAR approved
– 2s lipo max.
Tires/body:
– 2.2 rubber buggy tires only.
-dodc latemodel body’s
-2 inch tall lexan wing for latemodel bodies
– 1 inch tall Lexan wing may be added to bomber bodies.
Mod Sprint
• DODC rules apply
• 2 cell lipo
• Open motor
• Open ESC.
• Tires 2.2 rubber
Mod super Late Model
• DODC rules apply (dirtoval.com
• 2 cell lipo
•open motor
• Open ESC
• Max spoiler 2 inches off rear deck
• Tires :proline Hoosiers only
• Rear spoiler max 2 inch above rear deck
• No side dams
• End caps allowed
SC Late Model (13.5 blinky)
body rules contact dirtoval.com
• Rear or Mid-motor off-road Short Course trucks, OEM based (Team Associated, TLR, Traxxas, Serpent)
• 13.5 roar approved motor
• Blinky ESC (no advanced timing)
• 2.2×3.0 tires and wheels
• Rear spoiler max 2 inch above rear deck
• 2 cell lipo
• Stadium truck chassis not allowed
• No adjustable rear a-arms
• NO SIDE DAMS
SC Mod (A modified)
dirtoval.com for body rules
• Oem or purpose built chassis are allowed
• battery must be centerline
• No One off chassis
• All Eldctronics must be on main chassis area only
• 13.5 motor roar approved
• Open ESC (1/10 only)
• 2.2×3.0 rubber tires and wheels
• CHILI BOWL SC MODIFIED BODY RULES
• 2 cell lipo
• Stadium truck chassis not allowed
SLASH STREET STOCK
CHASSIS:
Traxxas Slash 2WD High Center of Gravity (HCG) or SLASH Low Center of Gravity (LCG) ONLY!
Modifying, replacing, or removing any components is NOT permitted.
Any additional weight must be added within the main chassis plate area.
Adding weight to nerf bars, bumpers, headers, suspension arms, or any component not within the main chassis area is NOT permitted.
The ESC, receiver & transponder must be mounted within the main chassis plate area.
Sway Bars are NOT permitted.
SHOCKS:
Stock Traxxas Slash Ultra Shocks ONLY!
Traxxas Big Bore Shocks are NOT permitted.
Aluminum shock caps are permitted.
Any weight shock oil is permitted.
Internal shaft travel limiters are permitted.
2-stage pistons or any modification to the shock piston to tune the compression and rebound separately are NOT permitted.
SPRINGS:
Any Traxxas Slash tuning spring is permitted.
Cutting or altering of the spring is NOT permitted.
TIRES:
Stock Traxxas Slash Tires: SPEC, BFGoodrich & KUMHO Venture (any compound).
Duratrax Bandito Tires: SC & SC-M (any compound – C2 or C3).
Altering the inside of the tire in any way is NOT permitted.
Gluing or taping the outside of the tire to help prevent traction rolling is permitted.
Tires may NOT be ground down to slicks.
Stock Traxxas Slash Tires must have a minimum tread depth of .065″ for all three tread styles.
One foam insert per tire.
WHEELS:
Any 2.2/3.0 short course wheels that are made for the 2wd Traxxas Slash are permitted.
Offsets: 19mm Front & 21.5mm Rear.
Front wheels must be on the front & Rear wheels must be on the rear.
SERVO:
OPEN.
1/10 Scale.
Aluminum servo arms are permitted.
MOTOR:
Traxxas TITAN 12T 550 brushed motor ONLY!
Tuning, tweaking, or modifying the motor is NOT permitted.
ESC:
Traxxas Stock XL-5 ESC ONLY!
The stock bullet connectors from the ESC to the motor must be used.
Soldering the bullet connectors to the motor is NOT permitted.
BATTERY:
LIPO or LIHV – CELL: 2s / MAH: 8200 Max / C: 120 Max.
NIMH – OPEN.
Any brand permitted.
Battery must be mounted in the stock center tray location, but may be moved forward or back as long as it stays within the stock boundaries of the battery tray.
Any plug style may be used for the battery to ESC connection.
Direct soldering to the battery is NOT permitted.
SPUR GEAR:
Traxxas Slash 48P Spur Gears must be used.
Size choices: 76T, 83T, 86T or 90T.
PINION GEAR:
OPEN.
FANS:
Motor and/or ESC fans are NOT permitted.
TRANSMISSION:
Stock Traxxas 2WD Slash transmissions ONLY!
Locking or modifying the differential in any way is NOT permitted.
The differential must have normal action when rotating one rear tire against the normal compression of the motor.
Direct replacement Traxxas brand transmission parts are permitted.
Ball differentials are NOT permitted.
BODY:
SHARK RC BODIES LLC SHORT COURSE STREET STOCK BODIES ONLY!
CHEVROLET CAMARO (JOKER)
DODGE CHALLENGER (HAT TRICK)
FORD MUSTANG (VILLIAN)
CADILLAC CTS (CADDYSHACK)
CHEVROLET MONTE CARLO (HITMAN)
TOYOTA CAMRY (ZERO)
Decking the body is LEGAL!!!
FRONT BUMPER:
Cutting of the „hoop“ and „ears“ on the front bumper is permitted.
The main area of the bumper must remain intact unless you are running the Shark RC Bodies LLC/Sippel Speed Shop front body mount/bumper.
TRANSMITTER/RECEIVER:
OPEN.
PERMITTED UPGRADE PARTS:
Traxxas Aluminum (Model#) – Any Color:
Steering Bellcrank (#3743)
Caster Blocks (#3632)
Steering Blocks (#3636)
Rear Stub/Axle Carriers (#3652)
Turnbuckles (#3737)
RPM (SKU) – Any Color:
Front Arms (8024)
Front Shock Tower (8085)
Front Bulkhead (7375)
Front Bearing Carriers (8037)
Caster Blocks (8071)
Front Bumper (8095)
Rear A-Arms (8059)
Rear Shock Tower (8083)
Rear Bearing Carriers (8038)
Rear Bumper (8100)
Mount for Rear Bumper (8090)
Motor Protector (8091)
STRC (Model) – Any Color:
Aluminum Battery Strap (ST3727)
Heat Treated Polished Steel Lock-Nut Style Hinge Pins (ST3640)
PRO-LINE (SKU)
Front & Rear Body Mounts (6070-00)
Scoring system:Amb or mylaps 2 or 3 wire transponders
We are sticking to the 6 classes of rules above
Open sprint
Super latemodel
Sc latemodel 13.5 Blinky
Sc modified 13.5 Open
Slash street stock
Buggy street stock (bomber)
Quelle: Ron Jon Raceway