Die EFRA EM 2016 OR6 ist nun Geschichte. Europameister in der Klasse 1/6 Short Course wurde Sven Rodewald. Ein toller Erfolg für den deutschen Piloten in Frankreich.
Sven war im Finale der schnellste Fahrer und gewann verdient vor Valentin Peuziat und Alexandre de Panthou.
- Sven Rodewald
- Valentin Peuziat
- Alexandre de Panthou
- Melanie Trottmann
- Jerome Sartel
1/6 2WD
- Rick Hofmann
- Thijs Hofman
- Uhrik Adrian
- Martin Kraus
- Sascha Kousz
Bester deutscher Pilot wurde TIMO OPPER mit Platz 11, der knapp den Finallauf verpasste. Auf Platz 22 landete TOBIAS DOLLER, ARON PESCHEL auf Platz 31, WOLFGANG ARNDT auf 32,
1/6 4WD
- Dario Veseli – Croatia
- Valentin Peuzial – FRA
- Jerome Sartel – FRA
- Judicael Gandino – FRA
- Maxwell Sauer – CHE
- Patrick Schweinzer – AUT
- Michael Keinemans – NLD
- Dirk Kellermann – GER
- Nick Visser – NLD
- Tim Vander Elst – NLD
In dieser Klasse belegte Sven Rodewalnd Platz 14, es folgten Marc Kreisig (18), Ertugrul Tiryaki (21), Karsten Ladendorf (40) Dennis Zimmermann (49) und Heiko Bader (54).
In Erinnerung wird die Strecke bleiben. Diese hielt den Belastungen nicht gang stand. Diese ähnelte am Ende einer „Kraterlandschaft“ und war gut ausgefahren durch die großen Boliden.
Englischer Report
The finals of the Large Scale Euros were held under bright sunny skies and produced 2 worthy champions who managed to tame the wild track here in France.
2WD Final
Rick Hofman scored a pefect weekend to take the 2WD championship for Elcon and the Netherlands.
Hofman who had TQ’d all 4 rounds of qualifying, backed that up with a win in his Semi-final and then a lights to flag victory, blitzing the field including his brother Thijs who made it an historic 1-2 for the siblings as he fought off Adrian Uhrik for the middle step of the podium.
In truth this was not an exciting final but the quality of Ricks driving could not be doubted, and as he said in his post race interview “Now I go to 4WD” – I expect the drivers of the premier class are pretty worried!
Rank | Pilot | Country |
1 | RICK HOFMAN | NLD |
2 | THIJS HOFMAN | NLD |
3 | UHRIK ADRIAN | Slovakia |
4 | MARTIN KRAUS | CZE |
5 | SASCHA KOUSZ | CHE |
4WD
If the 2WD final was a bit dull the 4WD was a classic race that will live in the memory for the ages.
Tim Van Der Elst led from pole in the new Ultron Car and was quickly joined in a train by pre event favourite Valentin Peuziat (MCD), Jerome Sartel (Losi) and 2012 champion Dario Veseli.
Van Der elst eventually had to relinquish the lead with mechanical problems leaving the other 3 to battle for lap after lap with the lead constantly changing right up to the 25 minute mark when Sartel began to fall away.
Veseli then began to pile on the pressure and Peuziat could not respond as his tyres had been “shredded” by the abrasive and treacherous surface.
Veseli managed to stroke his car home in the final couple of minutes, and the Croatian became a very popular European champion.
Rank | Pilot | Country |
1 | DARIO VESELI | Croatia |
2 | VALENTIN PEUZIAT | FRA |
3 | Sartel Jerome | FRA |
4 | JUDICAEL GANDINO | FRA |
5 | MAXWELL SAUER | CHE |
Finally we must congratulate the ModelEspace club for the superb organisation of this event, one that the whole town seemed to embrace given the large number of spectators who turned out to see the racing
Rückblick
Gelitten hat die Strecke in Frankreich bei der EFRA Europameisterschaft OR6 und gleicht nach 4 Tagen einer „Mondlandschaft“. Durch die Vielzahl an gefahrenen Runden hat die
Strecke sehr stark gelitten und dies macht das Fahren nicht einfach. Jetzt sind die ersten unteren Finals gefahren worden und die Aufsteiger in die weiteren Finals stehen fest.
Bisher gab es kaum Grund zu Klage, wenn man von den wenigen Bildern mal absieht vom Rennen. Das Hauptproblem der Veranstaltung ist die massive Abnutzung der Fahrbahnoberfläche, ansonsten tolle und spannende Läufe sehen die Zuschauer und Teilnehmer vor Ort. Die Boliden sind ja ein echter Blickfang. Doch nun ein Bericht vom Rennen von RC Racing TV nicht wörtlich übersetzt. Die englische Version findet ihr darunter.
2WD Qualifikation
Rick Hofman lieferte eine perfekte Leistung mit seinem Elcon und fuhr auf Platz 1 nach den 4 Qaulifikationsläufen, trotz der ständig wechselnden Streckenbedingungen.
Hinter ihm eine „Schar“ von Fahrern, welche um die weiteren Plätze kämpften
Die Top-5-Qualifikation waren:
Rank | Pilot | Country |
1 | RICK HOFMAN | NLD |
2 | UHRIK ADRIAN | Slovakia |
3 | XAVIER LUACES SIMON | ESP |
4 | CALLAN GUNN | AUS |
5 | MARTIN KRAUS | CZE |
4WD Qualifikation.
Die Qualifikation für die schnellere 4WD Klasse war viel offener. Nachdem Valentin Peuziat die Pole-Position nach Lauf 1 mit seinem MCD holte, fiel er kurzzeitig zurück und Marc Kreisig vom Team RCFOX war nach 3 Läufen Schnellster. Zum Schluss legte im letzten Vorlauf Valentin Peuziat nochmal die Bestzeit hin und sicherte sich die Pole Tim Vander Elst mit seinem Elcon, der Lauf 3 gewann. Pech degegen für den Niederländer Nick Visser, der Lauf 2 gewann, aber in der Gesamtabrechnung nur auf Platz 31 landete. Nick setzte den neuen Ultron ein. Die Top-5-Qualifikation waren
Rank | Pilot | Country |
1 | VALENTIN PEUZIAT | FRA |
2 | TIM VANDER ELST | NLD |
3 | MARC KREISIG | DEU |
4 | DARIO VESELI | Croatia |
5 | PEKKA HEIKKILA | FIN |
EFRA TT 1/6 Short Course
Aus deutscher Sicht sehr gut, dass mit Sven Rodewald und Marc Kreisig zwei deutsche Piloten die Rangliste anführen. Also einfach für die Finals die Daumen drücken. Holt den Titel nach Deutschland.
- SVEN RODEWALD – DEU
- MARC KREISIG – DEU
- JEROME SARTEL – FRA
- JUDICAEL GANDINO – FRA
NIELS BOLLMANN (25)
Mehr Ergebnisse hier: –MYRCM–
Am 30.07.2016 ist Finaltag. Hier der Live-Stream:
In der Box
Englische Version
LSOR Qualifying Report
After 4 rounds of Qualifying over 2 days the grids for the semi-finals have been set in France.
The main story of the event has been the massive wear on the track surface as 145 Large Scale Buggies have done their damage over 5 days of running to leave the surface resembling a lunar landscape.
2WD Qualifying
Rick Hofman produced a perfect performance with his Elcon to take TQ in all 4 rounds despite the ever changing track conditions.
Behind him a gaggle of drivers scrapped for the runner up position, including eventual 4thplace qualifier Callan Gunn who deserves a mention mainl because he is Australian (little bit of Eurovision here in EFRA!)
The top 5 Qualifiers were
Rank | Pilot | Country |
1 | RICK HOFMAN | NLD |
2 | UHRIK ADRIAN | Slovakia |
3 | XAVIER LUACES SIMON | ESP |
4 | CALLAN GUNN | AUS |
5 | MARTIN KRAUS | CZE |
4WD Qualifying .
- Qualifying for the faster 4WD class was much more open. After Valentin Peuziat had blitzed the opposition in round 1 – running over a second a lap faster than anyone is MCD chassis, things got much closer as the track deteriorated and survival became as important as speed.Round 2 was won by the Netherlands Nick Visser with the new Ultron car, but he failed to back that up with any other good rounds and wound up 31stoverall!Tim Van Der Elst took his Elcon to a win in round 3 to temporarily lead the rankings but Valentin struck back in Round four to take overall pole
The top 5 Qualifiers were
Rank | Pilot | Country |
1 | VALENTIN PEUZIAT | FRA |
2 | TIM VANDER ELST | NLD |
3 | MARC KREISIG | DEU |
4 | DARIO VESELI | Croatia |
5 | PEKKA HEIKKILA | FIN |
Pictures of Rick and Valentin attached
Zum Verein: –Hier klicken–
Quelle: EFRA und Verein: Modelespace
Weitere Links
Neil CRAGG neuer Europameister 2WD 2016 in Valladolid/Spanien